Resultaten burgerbevraging

Gepubliceerd op Maandag 22 april 2024
burgerbevraging

Van 15 januari tot 15 februari hield Kuurne een burgerbevraging bij alle inwoners van +16. 1047 inwoners lieten hun stem horen en gaven hun mening over wat ze écht belangrijk vinden. Dankzij de online bevraging, de mogelijkheid om ze op papier in te vullen in onze dienstverleningspunten en gerichte interviews is er een goede spreiding. De resultaten van de burgerbevraging mogen dan ook als representatief beschouwd worden. 
De algemene tevredenheid om te wonen in Kuurne ligt alvast hoger dan het Vlaamse gemiddelde. We lichten een aantal beleidsthema’s uit. Ze vormen mee de basis van een toekomstplan voor onze gemeente. Hartelijk dank hiervoor!

Wonen in Kuurne
88% vindt het aangenaam tot héél aangenaam wonen in Kuurne. 12% geeft een onvoldoende. Kuurne scoort opmerkelijk beter dan het Vlaams gemiddelde. Er zijn geen uitgesproken verschillen tussen inwoners van Sint-Pieter, Sente of SInt-Michiel.

Communicatie
Bijna 7 op de 10 inwoners geven aan goed op de hoogte te zijn van wat er gebeurt in Kuurne. Zowel het gemeentelijk magazine INFOKuurne, sociale media, website als de informatieborden krijgen een positieve evaluatie.

Onderwijs
Inwoners evalueren het onderwijs in Kuurne als overwegend positief. Vooral het studieaanbod, de kwaliteit van het onderwijs en de bereikbaarheid met de fiets scoren goed. Over de veiligheid van de schoolomgeving, schoolinfrastructuur en bereikbaarheid met het openbaar vervoer zijn de meningen meer verdeeld. 

Vrije tijd, sport, cultuur, jeugd, bib
Het aanbod en de ondersteuning voor vrije tijd, sport, cultuur en jeugd worden positief beoordeeld. 73% van de respondenten is overwegend tevreden over bvb. het bibliotheekaanbod,  het vrijetijdsaanbod, de wandelinfrastructuur en de buurtwerking, De capaciteit in de kinderopvang is een werkpunt.

Participatie
De meningen over de mogelijkheden van inspraak en participatie zijn verdeeld. De bereidheid van participatie hangt wel sterk samen met de grootte van het engagement. Hoe intensiever het engagement, hoe minder inwoners bereid zijn om te participeren. We merken wel dat bijna 1 op de 5 (17%) inwoners bereid zijn om veranderingen in hun buurt te helpen realiseren.

Open en groene ruimte
Dit thema leeft sterk in Kuurne. Speelruimte voor kinderen en het onderhoud van groen en de publieke ruimte worden het meest positief beoordeeld. Groen in het straatbeeld, het aanbod en de staat van de wegen, de voet- en fietspaden worden gesignaleerd als zaken die beter kunnen. Ook het ontharden van de publieke ruimte is een onderwerp dat leeft. 

Digitalisering
Algemeen genomen zijn de digitale vaardigheden in Kuurne goed te noemen. Toch geeft één op de vijf inwoners aan problemen te ervaren bij bepaalde digitale toepassingen. Blijvende aandacht hebben voor inwoners met weinig of geen digitale vaardigheden is belangrijk.

Dienstverlening 
Heel wat aspecten van de gemeentediensten worden overwegend positief beoordeeld, denk maar aan het aanbod van diensten, het e-loket, de kwaliteit en vriendelijkheid, het werken op afspraak, de omgang met diversiteit en de toegankelijkheid van de gebouwen. Ook de aanspreekbaarheid van burgemeester en schepenen scoren goed. De bereikbaarheid en openingsuren van de gemeentediensten zijn een aandachtspunt.

Netheid, afval en recyclage
Inwoners zijn uitgesproken positief over het recyclagepark en de afvalophaling. Thema’s als zwerfvuil en sluikstorten kunnen wel beter. 

Sluit je aan bij het Burgerpanel

Ruim 400 inwoners gaven in de burgerbevraging aan dat ze in de toekomst nog hun stem willen laten horen over beleidsthema’s of projecten. Ook interesse?

Schrijf je in voor het burgerpanel

Lees het volledig rapport van de burgerbevraging hier