e-loket, 24/24 7/7

Kuurne zet in op klantvriendelijke en digitale dienstverlening met een nieuw e-loket

Om onze inwoners nog beter te helpen, start de gemeente vanaf juli met een e-loket op de website (www.kuurne.be/e-loket). Tal van attesten, bewijzen en uittreksels van belangrijke gebeurtenissen uit jouw leven zijn digitaal opvraagbaar en worden onmiddellijk rechtsgeldig ondertekend, afgeleverd in de mailbox. Dit 24u op 24, 7 dagen op 7. Aanmelden kan eenvoudig via jouw e-id of Itsme met een tablet, smartphone of laptop.

Win-win voor burger en gemeente

Je kent het wellicht wel, op het laatste nippertje heb je voor een nieuwe job nog een uittreksel uit het strafregister nodig en je geraakt niet meer op tijd in het gemeentehuis. Of de nieuwe kinderopvang vraagt een attest op van de gezinssamenstelling en je vindt geen gaatje in de agenda. Of je hebt snel een bewijs nodig van je woonplaats, geboorte, huwelijk of overlijden van een familielid?

Wel, nu is zo’n uittreksel slechts een paar muisklikken van jou verwijderd. Vroeger kon dit ook digitaal maar duurde dit nog 1 tot 2 werkdagen om ze effectief te ontvangen.

Je kan je veilig aanmelden op het e-loket van Kuurne via www.kuurne.be/e-loket met jouw e-id of Itsme. Enkele luttele seconden later ontvang je een ondertekend exemplaar in jouw mailbox. Het document behoudt zijn juridische waarde na een eventuele afdruk.

Het bespaart onze inwoners tijd en energie maar ook onze diensten varen er wel bij doordat processen automatisch verlopen en stappen in de back-office wegvallen. Op die manier kunnen de loketmedewerkers bezoekers van ons gemeentehuis nog sneller helpen. In totaliteit gaat het over zo’n 800 bezoeken op jaarbasis voor attesten uit het bevolkingsregister of uittreksels van akten. Uittreksels over het strafregister worden zo’n 600 keer opgevraagd op jaarbasis.

Steile ambities op vlak van klantvriendelijke dienstverlening

Door de implementatie van het e-loket zet het gemeentebestuur een nieuwe grote stap in het optimaliseren van de dienstverlening. Het sluit aan bij tal van andere recente initiatieven:

  • Klantengeleidingssysteem gemeentehuis – Sinds februari worden inwoners in het gemeentehuis tot bij het juiste loket geleid via het klantengeleidingssysteem. Dit najaar worden nog meer producten via afspraak mogelijk gemaakt, buiten de openingsuren.
  • Digitaal meldpunt – Sinds vorig jaar kunnen inwoners met hun vragen of meldingen terecht op een online meldpunt op de website. Problemen kunnen op kaart aangegeven worden. Gemiddeld 3 tot 4 werkdagen later is er al een oplossing in het terrein.
  • Verlies en/of diefstal identiteitsdocumenten - Sinds 1 juni moet je bij verlies of diefstal van jouw identiteitsdocumenten niet langer eerst naar de politie om aangifte te doen. Aangifte van verlies en aanvraag van nieuwe papieren kan nu met één bezoek aan het gemeentehuis.
  • Inname openbaar domein - Op vandaag komen nog zo’n 120 mensen langs bij het omgevingsloket voor de aanvraag van een inname van het openbaar domein. Nochtans kan dit makkelijk van thuis uit, nu zonder verwerkingsproces in de back-office. Gemakkelijk voor wie verbouwt en een afvalcontainer nodig heeft.
  • Payconiq - Sinds mei kan het al in de bib, maar nu kan je ook met Payconiq betalen in het gemeentehuis of in de vrijetijdsdienst. Dit is een gratis en bekende betaalapp voor onze burgers met een smartphone. Kuurne is hiermee één van de eerste gemeenten in de regio.

Jan Deprez, schepen van ICT: "Het e-loket is er voor het gemak van de Kuurnenaar, gedaan met verplaatsingen naar en lange wachtrijen in het gemeentehuis."

Info

Aangemaakt op: 06/07/2018